Diety chudé na sacharidy

V současné době jsou hodně diskutované a zároveň oblíbené nízkosacharidové diety (nízkosacharidová strava). Někdo je považuje za nesmyslné, jiní je zase vidí jako přínosnou možnost z hlediska lidského zdraví nebo jako rychlý úbytek váhy bez námahy. 
Vzhledem k tomu, že se na nízkosacharidové diety ptá velké množství mých klientů a lidí, které zajímá jak se stravují, ráda bych v tomto článku diety přiblížila, podívala se trochu do historie těchto diet, vysvětlila poukázala na problematiku nebo naopak na výhody nízkosacharidového stravování.
Sacharidy jsou jednou ze tří základních složek makroživin, které tělo potřebuje, aby správně fungovalo. Těmi dalšími jsou bílkoviny (proteiny) a tuky. Řadí se sem i voda nebo vláknina.
Lidé mylně nazývají sacharidy cukrem, ale správně jde o zdroj energie pro mozek a centrální nervový systém. Mozek potřebuje denní dávku 130 g sacharidů.
Mezi sacharidy se řadí např. rýže, brambory, luštěniny, těstoviny, škroby, cukry.
Nízkosacharidová dieta se jí říká z důvodu sníženého denního příjmu sacharidů na minimum, tj. cca na 150 g. Nikdy by se neměl snížit příjem sacharidů pod 50 g/den. Pod touto hranicí se tělo dostává do tzv. ketózy.
Ketóza je stav organismu charakterizovaný zvýšenými hladinami ketolátek v krvi. Vzniká, když se tělu nedostává dostatek sacharidů.
Radikální snížení příjmu sacharidů (20 g/den) u nízkosacharidové stravy vede k rychlému úbytku váhy a tuků v těle. Proto je z hlediska shazování nadváhy účinnější. Ukazují to i zdravotní výsledky.
Stále to ještě neznamená, že si váhu udržíte. Často nastane jojo efekt.
Nízkosacharidovou stravu je vhodné indikovat v případech vysoké obezity nebo např. při nutnosti zhubnout před plánovanou operací, ale vždy by to mělo probíhat pod dohledem lékaře. 
Sacharidy jsou zdrojem energie a připravují tělo k fyzické aktivitě. Pokud k fyzické aktivitě nedojde, ukládají se do tuků. V případě, že tělu sacharidy nebudeme dodávat, začne spalovat tuky, jakmile se vyčerpají zásoby sacharidů v glykogenu. A tím hubneme.
Všechny makroživiny, tj. sacharidy, bílkoviny i tuky jsou pro stravování a zdraví člověka nezbytné. Proto je velmi důležité nevynechávat jeden druh makroživin.
Diety jsou obecně nevhodné, protože dochází k nevyváženosti jídelníčku, a to znamená nedostatek živin.
Tučná strava má negativní účinek např. na žlučník, játra nebo slinivku.
Nedostatek „správných“ sacharidů u diabetiků je život ohrožující. Sacharidy ovlivňují vylučování inzulinu. Sacharidy jsou nezbytné pro fungování mozku. Jejich nedostatek způsobuje podráždění, únavu, pomalejší myšlení, úzkost, deprese aj.
Pro lidi s onemocněním ledvin či jater jsou nízkosacharidové diety nevhodné a to z důvodu velké námahy organismu při trávení bílkovin. 
Nesnažte se redukovat váhu rychle, hrozí vysoké riziko jo-jo efektu a opakovanými dietami se stáváme rezistentními (vzdorujícími).
Pokud Vám nejde redukovat váha vyváženým jídelníčkem a pravidelnou stravou, nechte si poradit nebo sestavit jídelníček na míru od výživového poradce nebo nutričního terapeuta.

Líbil se Vám článek? Sdílejte:

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest

zanechte komentář: