Diety

Často se ptáte, zda jsem zastáncem diet, co si o nich myslím, a nebo zda bych je doporučila.
Proto jsem se rozhodla o nich něco napsat.
Slovo dieta je převzaté z řeckého slova diaita = strava. U nás si pod tímto slovem představíme většinou redukční dietu. Těchto diet existuje obrovské množství a zorientovat se v nich není úplně jednoduché. U většiny z nich se snižuje energetický příjem, vylučuje se nebo razantně snižuje příjem tuků nebo sacharidů nebo vynechává určitý druh potravin.
Uvedu dva příklady, dvě oblíbené diety…

Dieta podle Mačingové – 1.fáze měsíční detoxikační dieta. 2.fáze má dva způsoby: střídání bílkovinných a sacharidových dnů nebo druhý způsob založený na dietě dle krevních skupin. 
Tato dieta představuje obrovské riziko nedostatku bílkovin a energie. Tím dochází k úbytku svalové hmoty. Hubnutí je způsobeno pouze odvodněním. Samozřejmě se brzy dostaví jojo efekt. V této dietě není zajištěn příjem tuků, proto nedochází k vstřebávání vitamínů A, D, E, K rozpustných v tucích. Tuky mají důležitost i v udržování tělesné teploty, jsou zdrojem energie, nositelem různých ochranných látek jako jsou antioxidanty. Pro zabezpečení důležitých životních funkcí buněk je důležité přijímat ve stravě esenciální mastné kyseliny, které získáváme také z tuků.
Dukanova dieta – rozdělena do 4.fází. 
1.fáze – bílkovinná, 2.fáze – bílkovinná a přidáváme zeleninu, 3.fáze – bílkovinná se zeleninou a přidáváme ovoce (v této fázi je největší riziko přibírání na váze), a poslední 4. fáze je nejdelší, protože by se měla držet celý život. V této fázi jíme vše a jeden den v týdnu konzumujeme jen bílkoviny.
Při této dietě výrazně omezujeme sacharidy, což není žádná výhra (viz. můj článek „diety chudé na sacharidy“ – ketodiety ze dne 16.12.2018) a zvyšujeme příjem bílkovin. Tato kombinace je ze zdravotního hlediska naprosto nevhodná. Vysoký příjem bílkovin zatěžuje ledviny, zvyšuje cholesterol, riziko osteoporózy, rakoviny tlustého střeva apod. I při této dietě dochází k jojo efektu, vzhledem k návratu k normální stravě a příjmu sacharidů.

Bohužel spousta z nás podlehne svodům a reklamám na zaručené a zázračné diety, při kterých zhubneme v krátkém čase mnoho kil. Nikdo přece nechceme čekat až se vejdeme do oblíbeného oblečení. Jsme netrpělivý, hledáme rychlé způsoby a bohužel jsme i líní. Lepší a účinnější je přece jíst málo, pít koktejly, detoxikovat čaji než si pracně připravovat každé jídlo a čekat až se pomyslně pohne ručička na váze směrem dolů. Každý si je ochoten i připlatit, hlavně, že kila budou minulostí. Nebo ne? 
Ale! To velké ALE ….Všechny váhové úbytky jsou bohužel jen dočasné a všechny nás v něčem omezují. S návratem k normálnímu stravování se vrátíme i k původní váze před dietou. Proč? Protože začneme zase přijímat to co jsme v dietě vynechávali (sacharidy, tuky). Nastoupí i neovladatelná chuť na to co nám v dietě chybělo. Zdravotní rizika a zpomalený metabolismus jsou ve hře také. Stojí to za to?
Není lepší jíst vyváženě, pestře a všechno? Udržet si trvale shozená kila? Zaplatit jednou a mnohem méně? Rozhodnutí je na každém z nás. Mně selský rozum říká DIETY NE. Tím odpovídám i všem, kteří si myslí, že nabízím dietní jídelníčky, stravu v prášku, nápoje apod. 
Pokud opravdu chcete změnit stravování a životní styl, pochutnat si a nehladovět, moc ráda vám pomohu.

Líbil se Vám článek? Sdílejte:

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest

zanechte komentář: