Jak se stravovat před i po menopauze

Mám převážně klientky v menopauze nebo po ní a skoro všechny si stěžují na přibírání na váze nebo již vysokou nadváhu. Bohužel tento faktor k tomuto období života patří. Je to způsobeno změnou hormonální hladiny ženy a stále stejným stravováním. Tuk se ukládá více do oblasti břicha a tvoří mezi orgány tzv. viscelární tuk. Dochází ke zvýšení „špatného“ LDL cholesterolu a snížení „hodného“ HDL cholesterolu v krvi. Zvyšuje se riziko kardiovaskulárních onemocnění.
Na tuto etapu života se dá připravit, k přibírání na váze vůbec nemusí dojít a můžeme významně snížit rizika onemocnění.
Příprava by měla začít už tak 7 let předem, i tělo se připravuje a menopauza nepřijde ze dne na den. Pokud žena upraví svůj životní styl a jídelníček už kolem 40 roku, kdy se také často stává, že se žena začne mít problémy s nadváhou, můžeme období příchodu menopauzy zvládnout bez problémů.
Důležitá je pestrá a vyvážená strava, dostatek ovoce a zeleniny (500 g denně), méně tučné mléčné výrobky, luštěniny, kvalitní tuky a celozrnné těstoviny i pečivo.

Zařazujeme kvalitní bílkoviny, protože jsou stavebním kamenem pro svaly. Bez bílkovin by nám svalová hmota ubývala. Platí to i v redukci. Drůbeží maso, ryby, nízkotučné sýry, šmakoun, tvaroh nebo bílé mléčné výrobky jsou ty správné bílkoviny, které by neměli v jídelníčku chybět. 
O omega 3 a omega 6 vícenenasycených mastných kyselinách jsme všichni slyšeli a víme, že jsou v jídelníčku nepostradatelné. Najdeme v rybách, kvalitních rostlinných tucích, semínkách, lněném oleji apod. Rostlinný tuk Flora ProActiv obsahuje i přírodní steroly, které upravují hladinu cholesterolu v krvi. Vláknina také pomáhá snižovat cholesterol, pomáhá trávení a zvyšuje peristaltiku střev. Kromě zeleniny obsahují vlákninu i ovesné vložky, celozrnné pečivo nebo čočka. Důležité je při konzumaci vlákniny hodně pít. Vláknina váže kromě cholesterolu i vodu. Pokud bychom pili nedostatečně, vláknina by v nás spíš bobtnala a způsobovala nadýmání.
Málo kdo ví co jsou fytoestrogeny. Jde o přírodní rostlinné hormony, které umí částečně kompenzovat hormonální pokles způsobený menopauzou. Upravují rovnováhu mezi estrogenem a progesteronem a potlačují příznaky menopauzy. Tyto hormony obsahuje sója, výrobky z ní a tofu.

Z minerálů nesmíme opomenout vápník, který potřebujeme pro zdravé a pevné kosti a je prevencí osteoporózy. Její riziko se zvyšuje klesající hladinou hormonu estrogenu. Kromě mléka a mléčných výrobků najdeme vápník i ve špenátu.
Vitamín D přijímá tělo ze sluníčka, bohužel v naší populaci jeho hladina v krvi klesá. Má za následek snižování imunity. Je potřeba ho tedy tělu dodávat, nejlépe ve formě kapek (na lékařský předpis). Vitamín D zlepšuje vstřebatelnost vápníku. Vitamín E je antioxidant,který pomáhá tělo zbavovat volných radikálů. Najdeme ho v mandlích, olivovém oleji nebo v rostlinném tuku Flora. Vitamíny řady B1 – B12 pomáhá tělu zajistit pestrá strava. Béčka snižují výkyvy nálad.

Líbil se Vám článek? Sdílejte:

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest

zanechte komentář: