Míchat nebo nemíchat protein s mlékem?

Je velmi zažité míchat protein s mlékem místo vody. Ano, s mlékem je protein určitě chutnější, ale méně využitelný pro organismus a špatně stravitelný pro náš zažívací trakt.

Proč je tomu tak?

Při výrobě např. syrovátkového nebo kaseinového proteinu se oddělují proteinové frakce od balastu    – nestravitelné části mléka. V případě smíchání proteinu s mlékem zase přidáme doprovodné látky, které se pracnou výrobou oddělily a vzniklý nápoj se stává špatně stravitelným a hůře využitelným.

Mléko obsahuje sacharid zvaný mléčný cukr neboli laktóza, což je disacharid tvořený monosacharidy glukózou a galaktózou. Laktóza se vstřebává v tenkém střevě a k tomu je potřeba enzym zvaný laktáza, který se v tenkém střevě produkuje a rozštěpí disacharid na glukózu a galaktózu. Teprve tyto dva monosacharidy jsou absorbovány střevem a stráveny.
Pokud enzym laktáza chybí, netvoří se a, nebo se tvoří velmi málo, hovoříme o intoleranci na laktózu. Špatně nebo vůbec nerozložená laktóza se dostává do tlustého střeva, a to způsobuje zažívací potíže, nadýmání, plynatost apod. Laktóza je totiž výbornou potravou pro bakterie, které rozloží laktózu na kyselinu octovou, mléčnou, oxid uhličitý, vodík a metan a ty způsobují tyto zažívací problémy.
Pokud střevo tímto způsobem zatěžujeme, může se z intolerance stát alergie. Střevní sliznice se stane propustnou a nestrávené zbytky mohou proniknout střevní stěnou do krve a dostat se tak do celého těla kde působí toxicky, a to může způsobit různé nemoci.
Odstranění laktózy z proteinu je tedy důležité pro rychlé využití bílkovin. Navíc laktóza je cukr, který může zase způsobovat nárůst tukových polštářků. 

Mléko obsahuje také mléčný tuk, který je velmi dobře vstřebatelný a prodlužuje dobu vstřebatelnosti bílkovin. Obsahuje více mastných kyselin než tuk živočišný. Mastné kyseliny jsou zdrojem energie a mají blahodárný vliv na zdraví. Je tedy na každém z vás jak protein chcete využít a v čem ho budete míchat:-)
Pokud chcete rychle vstřebat přijatý protein, zapomeňte na mléko a smíchejte nápoj s vodou. Pokud chcete vstřebávání bílkovin prodloužit a zasytit, klidně si protein do mléka dejte. Můžete samozřejmě využít i jiný tuk než tuk mléčný.

Líbil se Vám článek? Sdílejte:

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

zanechte komentář: